Pobresa energètica, què és i què podem fer?

Divendres, 14 d’abril de 2023

La pobresa energètica és la situació en la que es troba una llar quan no es poden cobrir les necessitats bàsiques de subministraments d’energia a conseqüència d’un nivell d’ingressos insuficient i que es sol traduir en l’endarreriment en el pagament de factures. Però també parlem de pobresa energètica quan hi ha una despesa desproporcionada d’energia, quan hi ha impossibilitat de mantenir una temperatura adequada de confort a l’habitatge o quan no s’utilitza energia per la por a l’import elevat de la factura.

Cal tenir en compte també altres factors paral·lels als ingressos insuficients, que condueixen a la situacions de pobresa energètica. Estem parlant de la gran quantitat d’habitatges amb baixa eficiència energètica, l’ús no sempre responsable de l’energia i les pràctiques no eficients, la desinformació, i un dels més importants: el preu elevat de l’energia i la rigidesa del mercat. 

Actualment, l’energia i les tecnologies (que precisen d’energia per funcionar)  formen part de la vida diària de les persones i són imprescindibles per al seu desenvolupament integral i el seu benestar. El seu ús té un caràcter totalment transversal afectant a temes de salut, educació, habitatge, sostenibilitat, etc. La pobresa energètica, que acaba comportant desigualtat i exclusió social, es converteix doncs en una problemàtica de gran magnitud sobretot per a les famílies que la pateixen.  

L’evolució a l’alça dels preus de l’energia ha sacsejat el mercat elèctric i actualment la situació és insostenible i molt preocupant. A més, la vinculació del preu de l’energia als recursos disponibles de gas ha provocat que les factures elèctriques es multipliquessin per més del doble en el darrer any, despesa inassolible per moltes famílies que encara arrosseguen la crisis provocada per la pandèmia Covid-19.

El treball que es fa des dels Serveis Socials Bàsics per pal·liar la pobresa energètica té un enfoc integral, tenint en compte les diverses característiques de cada família: el número de membres, els ingressos, l’eficiència energètica de l’habitatge i dels electrodomèstics, els hàbits de consum energètic, etc. I també s’acompanya a les famílies a la tramitació del bo social de la llum i el bo social tèrmic.

Del total de 12 municipis que conformen la Mancomunitat durant el 2022 es van elaborar 176 informes de vulnerabilitat corresponents a diferents tipus de subministraments, especialment de les companyies de llum, aigua i gas. En el cas de Seva van ser 5 informes de vulnerabilitat, corresponents a 5 famílies diferents.

És responsabilitat de cada un i una de nosaltres conèixer la nostra factura (tarifa, potència, bo social, etc.) i actuar de manera conscient i sostenible per tal de que el nostre consum energètic s’ajusti al necessari, valorant en tot moment el seu consum i el seu valor com a font d’energia. No podem influir en els preus de la llum , el gas o l’aigua , però si que podem responsabilitzar-nos del nostre consum.

Darrera actualització: 14.04.2023 | 16:38