La variant aprovada per unanimitat
En el passat Ple del mes de setembre 2022 es va aprovar la incorporació del projecte de variant de la carretera comarcal BV-5303 i de la carretera local BV-5305 al Pla urbanístic del nostre municipi (POUM). Resta pendent l’aprovació definitiva per part de la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat, en uns quatre mesos. En paral·lel, la Generalitat i la Diputació aprovaran el projecte constructiu. L’inici de les obres està previst a la primavera del 2023.
L’aprovació al Ple de l’ajuntament va ser per unanimitat. Ens hem de felicitar que un projecte de la transcendència de la variant acabi sent un projecte de consens; tot i que no sigui ideal en tots els aspectes per a tothom, estem d’acord que és el millor possible.
És un projecte treballat des de fa molts anys. L’any 2008 la Generalitat va incorporar la variant al Pla territorial de les comarques centrals de Catalunya, com a carretera comarcal, i la va traçar pel nord de Sant Miquel de Balenyà per poder servir tots els trànsits de pas entre els pobles de Seva (i el Montseny), Taradell (en l’eix cap a Vic) i Tona (i la C-17). L’actual travessera urbana serà transferida a l’ajuntament i, d’acord amb l’EMD, es podrà condicionar com a carrer. Aquest és l’interès principal del projecte: eliminar el soroll i la perillositat, i la degradació de l’espai urbà de Sant Miquel de Balenyà, causat pels més de quatre mil vehicles que cada dia passen de llarg el més ràpid possible pel carrer Bisbe Perelló i Carretera de Seva, i els més de dos mil que travessen el pont cap a Taradell. Els veïns i veïnes de Seva i de les urbanitzacions per la seva banda, els veïns d’El Brull i Viladrau, guanyaran un accés fluid i segur a la C-17.
L’EMD va acordar el mes de juliol passat amb la Diputació els criteris de disseny de les obres d’integració urbana de la variant, en particular la continuació de l’itinerari de vianants des de Tona, obres que seran finançades per l’EMD.
Encara queda feina. Però ja tenim el final a tocar. Han estat molts anys de treball pacient, a vegades molt intens, pels serveis tècnics i administratius de les administracions implicades. L’Ajuntament i l’EMD seguiran donant tot el suport als tècnics de la Generalitat i la Diputació que treballen en el projecte, i hem de seguir treballant en el projecte de condicionament del carrer Bisbe Perelló i Carretera de Seva, per tenir-lo a punt abans de signar el conveni de transferència de la titularitat de la via; en aquest sentit, el projecte en curs del carrer 11 de Setembre al poble de Seva és la millor referència. Els grans projectes transformadors demanen paciència, perseverança, i portar posades les ulleres per veure de lluny.