El Reglament Orgànic Municipal (ROM) de l'Ajuntament de Seva, sotmès a informació pública, aprovat definitivament pel Ple municipal i publicat el seu text íntegre al Butlletí Oficial de la Província, entra en vigor d'acord amb el que determina l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, es pot consultar aquí.
Article 1. Fonamentació jurídica
L'Ajuntament de Seva es dota d'aquest Reglament Orgànic Municipal , fent ús de les atribucions que li reconeixen els articles 4.a), 20 i 69 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, modificada per la Llei 11/1999, de 21 d'abril i per la Llei 57/2003, de 16 de desembre; i en el marc del que s'estableix al capítol tercer del títol segon i als capítols primer, quart i cinquè del títol cinquè de la mateixa llei, als títols IV i IX del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya i altra normativa d'aplicació.
Article 2. Abast d’aquest regrlament
Aquest Reglament té per objecte la regulació del règim organitzatiu i de funcionament dels òrgans municipals, l'articulació dels drets i dels deures dels membres d'aquesta Corporació i dels drets d'informació i participació ciutadana dels veïns i les entitats d'aquest municipi.
Article 3. Prelació de fonts
Les prescripcions d'aquest Reglament s'aplicaran de forma preferent, excepte en els casos en què hi hagi contradicció amb normes de rang superior que siguin d'observació obligada.
Els aspectes no previstos en aquest reglament es regiran per la legislació administrativa general emesa per la Generalitat de Catalunya, i, si no n'hi ha, per l'emesa per l'Estat.
Si no hi ha legislació expressa s'aplicarà, per aquest ordre, la legislació comuna i els principis generals del dret, amb especial atenció a les normes de funcionament democràtiques.
La facultat d'interpretar aquest Reglament correspon, en últim terme, al Ple Municipal, que ho farà en atenció als criteris d'interpretació gramatical i teleològica, o en funció dels objectius que es persegueixen en redactar els preceptes controvertits, amb els informes tècnics jurídics que calgui.
Article 3 Bis. Llengua
La llengua pròpia de l'Ajuntament de Seva és el català. Tota la documentació municipal s'ha de redactar en català. No obstant, quan la situació ho requereixi, s'emprarà el castellà d'acord amb allò que disposa la Llei de Política Lingüística.
Titol I. Sobre l'organització institucional de l'ajuntament
Capítol primer. Dels òrgans de govern municipal
Secció primera. Disposicions generals
Article 4. Els òrgans de govern municipal
Són els òrgans bàsics de govern municipal d'aquest Ajuntament, l'Alcalde/ssa, la Junta de Govern Local i el Ple Municipal, els Tinents d'Alcalde i els Regidors/es-Delegats/des en els termes establerts a la legislació.
És òrgan complementari del govern i l'administració, la Comissió Especial de Comptes.
A més hi haurà aquells òrgans de gestió o de govern que l'Ajuntament pugui crear en exercici del dret a l'autonomia organitzativa que li reconeix la Constitució Espanyola i la Llei 7/1985.
Secció segona. El Ple Municipal
Article 5. Composició i atribucions
El Ple està integrat per l'Alcalde/ssa i els Regidors/es de l'Ajuntament, una vegada hagin estat designats per la Junta Electoral i hagin pres formalment possessió del càrrec davant el mateix Ple.
L'Ajuntament en Ple assumeix les atribucions que li atorguen la Llei 7/1985 i qualsevol altra disposició normativa, i pot delegar aquelles atribucions que siguin susceptibles de ser-ho, amb l'abast i les condicions establertes pel mateix Ple Municipal, sempre d'acord amb les condicions que s'esmenten en aquest reglament.
El règim de funcionament del Ple Municipal serà l'establert, en aquest Reglament, a la Llei 7/1985 i al Decret Legislatiu 2/2003, o en alguna altra normativa d'aplicació vinculant.
Article 6. Lloc de les sessions plenàries
Les sessions de l'Ajuntament en Ple es celebraran a la Casa de la Vila, llevat dels casos en què, per raons de força major, degudament justificades a la convocatòria, l'Alcalde/ssa cregui convenient celebrar-les en un altre edifici o local del terme municipal, habilitat per a aquest efecte.
Article 7. Convocatòria de l’ordre del dia
L'antelació mínima no serà necessària en els casos de plens extraordinaris urgents, en aquest supòsit el primer punt a tractar serà l'apreciació de la urgència de la convocatòria de la sessió i no hi haurà precs i preguntes, ni altres assumptes urgents no inclosos a l'ordre del dia.
L'incompliment d'aquesta norma estarà subjecte a la imposició de la sanció administrativa corresponent, d'acord amb la legislació vigent.
Article 8. Periodicitat de les sessions
Les sessions ordinàries del Ple Municipal es celebraran amb la periodicitat que s'aprovi en el ple extraordinari d'organització o les seves modificacions. En el mateix ple es fixarà el dia de la setmana i l'hora de celebració de les sessions ordinàries. Com a regla general, si el dia establert és festiu, la sessió es traslladarà al dia hàbil anterior.
No es convocarà, però, sessió ordinària quan no hi hagi punt de l'ordre del dia o quan la seva escassa entitat no aconselli la celebració del Ple. No obstant això, serà obligatòria la convocatòria de sessió ordinària del Ple Municipal cada tres mesos. Tanmateix, l'Alcalde/ssa, prèvia consulta a la Junta de portaveus, podrà deixar de convocar sessions durant els terminis de temps que coincideixin amb els períodes de vacances de la majoria dels Regidors/es, o per qualsevol altre motiu que es cregui escaient.
El mes d'agost no serà hàbil per a les sessions ordinàries.
Article 9. Els precs i preguntes del ple
També es podran formular directament preguntes sobre temes quan, pel seu contingut, urgència, actualitat o altres circumstàncies es faci aportació de dades necessàries i quan es cregui convenient.
Article 10. Mocions
En cas que l'adopció de l'acord corresponent requereixi majoria qualificada s'haurà de presentar a Secretaria vuit dies hàbils abans del tancament de l'ordre del dia per fer el preceptiu informe jurídic.
Article 11. Publicitat de les sessions
Article 12. Inici de la sessió
Article 13. Procediment per al debat
Article 14. Ordenació del debat
Article 15. Intervenció de les regidories afectades
Article 16. Mocions d’urgència
Article 17. L’ajornament de la votació
Article 18. La votació dels assumptes
Article 19. Explicació del vot
Tots els grups municipals, així com els Regidors/es individualment, podran fer constar en acta l'explicació del sentit i les raons del seu vot.
Article 20. Potestats del president
L'Alcalde/ssa, o el Tinent d'Alcalde que el substitueixi tindrà, en la seva qualitat de president del Ple Municipal, les següents potestats:
Article 21. Les sessions extraordinàries del ple
Si el President no convoqués el Ple extraordinari sol·licitat pel número de regidors indicat dins del termini esmentat, quedarà automàticament convocat pel desè dia hàbil següent al de la finalització de l'esmentat termini, a les dotze hores, la qual cosa serà notificada pel Secretari de la Corporació a tots els membres de la mateixa el dia següent de la finalització del termini esmentat anteriorment.
Secció Tercera. L'Alcalde/ssa
Article 22. L’alcalde o alcaldessa
Article 23. Atribucions de l’alcalde o alcaldessa
Article 24. Els decrets de l’alcaldia
Article 25. Moció de censura a l’alcalde o alcaldessa
Secció Quarta. La Junta de Govern Local
Article 26. Designació
Article 27. Atribucions
Article 28. Naturalesa de les resolucions de la junta de govern local
L'atorgament del vist-i-plau de la Junta de Govern Local a una resolució de l'Alcaldia suposarà la corresponsabilització política d'aquesta, davant del Ple Municipal.
Article 29. Règin de funcionament de la junta de govern local
El règim de funcionament de la Junta de Govern Local serà l'establert per al funcionament dels òrgans col·legiats i, en allò que sigui aplicable, l'establert pel Ple Municipal en aquest Reglament. En qualsevol cas, es tindran en compte les especialitats esmentades als articles següents.
Article 30. Periodicitat i lloc de les sessions
La mateixa Junta de Govern Local fixarà el dia de la setmana i l'hora de celebració de les sessions ordinàries quinzenals. En el cas que el dia corresponent sigui festiu, la sessió no es celebrarà.
D'altra banda l'Alcalde/ssa podrà convocar les sessions extraordinàries que entengui necessàries.
Article 31. Convocatòria i ordre del dia
No serà necessària la tramesa de convocatòria i ordre del dia per escrit quan la convocatòria s'hagi fet expressament a la sessió anterior, cas en el qual tan sòls caldrà convocar als vocals que no varen ésser presents a aquesta, ni en els casos d'urgències, en els quals serà suficient la convocatòria oral o telegràfica.
Article 32. Sessions deliberants i sessions resolutives
Article 33. Règim de funcionament de la junta de govern local
Article 34. Acords d’urgència
Qualsevol membre de la Junta de Govern Local pot proposar l'adopció d'acords que no constin a l'ordre del dia, per raó d'urgència.
Article 35. Acta de les sessions
De cada sessió resolutiva o deliberant , a la qual assisteixi, el Secretari aixecarà acta, amb els requisits i contingut establert per a les actes del Ple, que serà tramesa a tots els membres de la Junta de Govern Local i en el termini de 10 dies següents a la seva fermesa, als restants membres de la Corporació.
Secció cinquena. Els Tinents d'Alcalde i els/les Regidors/es delegats/des
Article 36. Concepte i atribucions generals
Article 37. Nomenament i cessament dels tinents d’alcalde
Els dos primers motius de cessament hauran de formular-se per escrit.
Article 38. Atribució i revocació de les competències delegades
Article 39. Les delegacions genèriques
Article 40. Les delegacions per comeses específiques
Article 41. La responsabilitat de les regidoreis-delegades
Secció sisena. Règim general de l'exercici de les competències delegades
Article 42. Àmbit d’aplicació d’aquest règim
Les prescripcions contingudes en aquesta secció seran aplicades a l'exercici de les competències delegades pels òrgans de govern municipals, sempre i quan en l'acord o resolució de delegació no s'esmentin condicions específiques.
Article 43. Competència i potestats delegables
Article 44. Àmbit temporal de les delegacions
Les competències s'entendran delegades per termini indefinit, excepte quan a l'acord de delegació s'estableixi expressament una altra cosa, o quan la temporalitat de la delegació es derivi de la mateixa naturalesa de la competència delegada.
Article 45. Revocació de les delegacions
1. L'òrgan delegant podrà recuperar en qualsevol moment la competència delegada sense més requeriment que emetre una resolució per escrit que serà comunicada al titular i al Ple Municipal per al seu coneixement.
Capítol segon. Dels òrgans de representació, assessorament i control
Secció primera. La Comissió Especial de Comptes
Article 46. Objecte de la comissió especial de comptes
És funció de la Comissió Especial de Comptes analitzar i dictaminar els comptes generals del pressupost de l'exercici econòmic tancat.
Article 47. Funcionament de la comissió especial de comptes
La periodicitat de les sessions serà decidida per la mateixa Comissió en la sessió constitutiva.
Article 48. Potestats de la comissió especial de comptes
1. La Comissió Especial de Comptes podrà, per majoria absoluta dels seus membres, adoptar les següents resolucions, que vincularan als òrgans de govern municipals i als responsables tècnics de l'Ajuntament:
Article 49. Publicitat de les sessions
En tot cas, els diversos grups municipals i Regidors/es no adscrits, tenen dret a portar a les sessions de la Comissió a un assessor tècnic de la seva confiança que, en qualsevol cas, només tindrà veu si el President ho considera oportú.
Article 50. Durada de la comissió
Quan hagi estat emès el dictamen, el President declararà conclòs el període de sessions fins al proper exercici.
Article 51. Règim de funcionament subsidiari
Règim de funcionament subsidiari
Secció Segona. Els Grups Municipals
Article 52. Concepte i composició de grup municipal
En cap cas un Regidor/a podrà formar part de dos grups a la vegada.
Article 53. Dotacions material dels grups municipals
En la mesura de les seves possibilitats l'Ajuntament posarà a disposició dels grups municipals els mitjans materials necessaris per al desenvolupament de les seves funcions, i com a mínim un espai situat preferentment a l'edifici del propi Ajuntament.
Títol II. L'estatut dels membres de la corporació
Capítol primer. Dels drets i deures dels/de les Regidors/es Municipals
Article 54. Drets de les regidories municipals
Són drets dels Regidors/es Municipals els que expressament es reconeixen a la legislació de règim local i, especialment els següents:
Article 55. Deures de les regidories municipals
Capítol segon. Dedicacions i drets econòmics dels/de les Regidors/es Municipals
Article 56. Regidories amb dret a retribució
Article 57. Atribucions per a la determinació de retribucions
Article 58. Concepte de dedicació exclusiva de les regidories
El reconeixement de la dedicació exclusiva a un Regidor/a suposarà la dedicació plena del Regidor/a a les tasques municipals que li siguin encomanades, i la incompatibilitat expressa amb qualsevol altre tipus de dedicació que suposi minvar les seves obligacions envers l'Ajuntament.
Article 59. Indemnitzacions
Article 60. Assistències
Els membres de la Corporació podran rebre, en els termes que s'estableixen en el pressupost, les quantitats que es determinin en concepte d'assistència. Aquest concepte retribuirà de manera objectiva i en quantitat igual l'assistència efectiva a cadascuna de les sessions dels òrgans municipals amb dret a compensació.
Article 61. Quantitat total i pagament d’aquests conceptes
Capítol tercer. Incompatibilitats i registre d'interessos
Article 62. Incompatibilitats de les regidories
Article 63. L’oblicació de declarar els interessos
Formularan així mateix, declaració dels seus béns patrimonials.
Article 64. Interessos a declarar
Article 65. Aspectes formals del registre d’interessos
Article 66. Publicitat del registre d’interessos
Capítol quart. Informació i participació dels/de les regidors/es en el govern municipal
Article 67. Dret general d’informació
Article 68. Informació d’accés directe
Els serveis administratius municipals o els funcionaris corresponents esdevindran obligats a facilitar la informació sense prèvia autorització quan exerceixin funcions delegades i la informació es refereixi a assumptes propis de llur responsabilitat.
Article 69. Informació prèvia autorització
En els altres casos no previstos en els articles anteriors, s'haurà de demanar la informació amb un escrit dirigit a l'Alcaldia.
Article 70. Confidencialitat de la informació
Els membres de la Corporació han de respectar la confidencialitat de la informació a què tenen accés per raó del càrrec si el fet de publicar-ho pot perjudicar els interessos de l'ens local o de tercers.
Article 71. El dret a la participació
Article 72. Mitjans material a disposició de les regidories
Els Regidors/es tindran dret, en la mesura de les possibilitats de la Casa de la Vila o edifici que faci llurs funcions, a disposar d'un lloc físic per a desenvolupar les tasques pròpies del seu càrrec representatiu que li siguin assignades, així com una bústia o qualsevol altre sistema per a rebre la informació. La utilització d'aquest espai es regularà per acord de Ple al principi de cada legislatura o en el moment que per circumstancies s'hagin de modificar.
Títol III. De la participació ciutadana
Capítol primer. El dret a la informació i participació ciutadana
Article 73. Els drets dels ciutadans a participar i a ésser informats
1. El dret d'informació o participació ciutadana reconegut en la legislació estatal bàsica de règim local i en el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, s'exercirà a través de procediments i mitjans establerts en aquest Reglament, i podrà actuar-se de manera individual o col·lectiva a través, en aquest últim cas, de les associacions ciutadanes legalment constituïdes.
Capítol segon. La participació dels/de les ciutadans/es en els òrgans municipals
Article 74. Contingut general del dret a participació
Els escrits hauran de ser cursats a l'Alcalde/essa i seran contestats directament per aquest mateix o bé pel/per la membre corporatiu/va en qui es delegui, en el termini màxim de tres mesos.
Els/les ciutadans/nes podran formular peticions i propostes raonades referents a actuacions d'interès municipals, les quals podran ser acompanyades per aportacions de dades, estudis i projectes subscrits a títol individual o col·lectiu. Aquestes peticions seran contestades directament per aquest mateix o bé pel/per la membre corporatiu/va en qui es delegui en el termini màxim de dos mesos, indicant la viabilitat de la seva acceptació o les causes de la desestimació.
Article 75. Drets d’informació i consulta d’arxius i registres
Els ciutadans tenen dret a:
Article 76. Intervenció de la ciutadania al ple municipal
Capítol tercer. La participació de les entitats ciutadanes
Article 77. Criteris per a l’ús dels mitjans públics
Article 78. Dret de les entitats ciutadanes a rebre informació
Les entitats ciutadanes tenen el dret general d'accés a la informació municipal i a rebre informació sobre qualsevol matèria que els afecti dels òrgans de govern.
Capítol quart. El Registre d'Entitats
Article 79. VIirtualitat del registre d’entitats
Article 80. Entitats que poden ésser inscrites al registre d’entitats
Article 81. Confirmació del registre d’entitats
Article 82. Procediment per a la inscripció al registre d’entitats.
Article 83. Manteniment de les dades del registre
Les entitats inscrites estaran obligades fins al 31 de gener de cada any a notificar al Registre les modificacions produïdes en les dades registrals, i en especial els nous pressupostos i programa d'activitats. Si no es compleix aquesta obligació, l'Ajuntament podrà donar de baixa al registre l'entitat, sense necessitat de més tràmits.
Disposició Transitòria Primera
Les disposicions d'aquest Reglament es mantindran en vigor mentre no es promulguin disposicions de rang superior que puguin afectar-les.